Τρίτη, 8 Μαρτίου 2016

Λιγότερα τρόφιμα στο τραπέζι - Η κρίση «κόβει» το σούπερ μάρκετ

Του Χρήστου Κολώνα 
 Μεγάλο «ψαλίδι» έβαλαν τα νοικοκυριά, κατά τη διάρκεια της πενταετούς οικονομικής ύφεσης, στις δαπάνες τους στο σούπερ μάρκετ, κόβοντας ακόμη και τα ψώνια ειδών διατροφής. Έτσι από το 2010 έως και το τέλος του 2016 εκτιμάται ότι η μείωση θα είναι της τάξης του 24%.
Αυτό αναδεικνύει μελέτη του Ινστιτούτου Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που βασίστηκε σε έρευνα γνώμης 2.400 ατόμων αλλά και στην επεξεργασία στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ. Το ΙΕΛΚΑ παρατηρεί αναφορικά με τα ευρήματα της έρευνας πως «καταγράφονται σημαντικές και βαθιές αλλαγές στη συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή σε ό,τι αφορά τις αγορές του από τα σούπερ μάρκετ».
Πιο συγκεκριμένα, το 2010 οι οικογένειες ξόδευαν 460,42 ευρώ τον μήνα για αγορές ειδών διατροφής και παντοπωλείου. Το 2011 άρχισε σταδιακά η περιστολή των δαπανών με αποτέλεσμα να πέσουν οριακά στα 457,58 ευρώ. Τον επόμενο χρόνο που άρχισε η κρίση να αγγίζει για τα καλά τους καταναλωτές, τα έξοδα σημείωσαν βουτιά κατά 9,1% με αποτέλεσμα να πέσουν στα 415,75 ευρώ. Το 2013 συνεχίστηκαν οι περικοπές κατά 5,9% και έτσι μεσοσταθμικά έδιναν στο σούπερ μάρκετ 391,29 ευρώ. Το 2014 το «ψαλίδι» βγήκε και πάλι. Κι έτσι η μέση μηνιαία αξία των αγορών έκλεισε στα 380,32 ευρώ.

Λιγότερα τρόφιμα στο τραπέζι - Η κρίση «κόβει» το ούπερ μάρκετ
Από το 2010 μέχρι το 2014 είναι τα δεδομένα και επίσημα στοιχεία που έχει στη διάθεση του το ΙΕΛΚΑ. Για το 2015 οι εκτιμήσεις του Ινστιτούτου θέλουν τα νοικοκυριά να έχουν κόψει άλλα 20 ευρώ μηνιαίως κι έτσι τα έξοδα να είναι πέριξ των 360 ευρώ. Μάλιστα το 60% των ερωτηθέντων απάντησε πως έκανε περικοπές.
Σε σχέση με το 2016 από τη δημοσκόπηση που έκανε το ΙΕΛΚΑ στα 2.400 άτομα, προκύπτει ότι το 52% θα προχωρήσει και σε νέα μείωση της δαπάνης. Μάλιστα προβλέπεται αυτή να είναι μεσοσταθμικά 3,2%. Αυτό σημαίνει ότι τα νοικοκυριά θα κοιτάξουν να εξοικονομήσουν περί τα 12 ευρώ μηνιαίως και άρα το σύνολο των εξόδων για είδη διατροφής και παντοπωλείου θα πέσει στα 348,79 ευρώ.
Λιγότερα τρόφιμα στο τραπέζι - Η κρίση «κόβει» το ούπερ μάρκετ
Προσφορές 
Σύμφωνα με τους ερευνητές του ΙΕΛΚΑ οι εννέα στους δέκα καταναλωτές εξοικονομούν χρήματα μέσω προσφορών και επτά στους δέκα πετυχαίνουν να γλιτώσουν το 5% της αξίας των αγορών τους. Η μεσοσταθμική εξοικονόμηση είναι 11,2%, η οποία δεν αποκλίνει από τις μετρήσεις που έχει πραγματοποιήσει το ΙΕΛΚΑ για την πραγματική εξοικονόμηση του καταναλωτή από τις αξιοποίηση προσφορών και εκπτώσεων. Πρακτικά, το καταναλωτικό κοινό προσπαθεί να αγοράσει τα ίδια πράγματα που αγόραζε δαπανώντας λιγότερα χρήματα. Πρόκειται άλλωστε για βασικά αγαθά, τα οποία δεν μπορούν περικοπούν. Εκτιμάται ότι η αξιοποίηση προσφορών εκπτώσεων αντιστοιχεί στο 60% της μείωσης της δαπάνης που παρατηρείται. Το υπόλοιπο 40% αντιστοιχεί σε μεταβολή καταναλωτικών συνηθειών προς φθηνότερες εναλλακτικές προϊόντων (π.χ. κοτόπουλο αντί για μοσχάρι) και αξιοποίηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Λιγότερα τρόφιμα στο τραπέζι - Η κρίση «κόβει» το ούπερ μάρκετ
Σύμφωνα επίσης με τη μελέτη του ΙΕΛΚΑ τα νοικοκυριά έκαναν μεγαλύτερες μειώσεις στις δαπάνες τους για εστίαση. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο 2010 με 2014 αυτές συνολικά «ψαλιδίστηκαν» κατά 31,4%.
Το σύνολο των αγορών (διατροφή, είδη παντοπωλείου, εστίαση, ένδυση, υπόδηση, επίπλωση και υπηρεσίες) μειώθηκε για το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα κατά 25,3% κι έτσι ένα νοικοκυριό ξόδεψε το 2014 1.460,52 ευρώ τον μήνα από 1.956,42 ευρώ.
Δαπάνες
Λιγότερα τρόφιμα στο τραπέζι - Η κρίση «κόβει» το ούπερ μάρκετ
Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ τα έξοδα των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου σε αξία μειώθηκαν, η δαπάνη ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών των νοικοκυριών έμεινε σταθερή και μάλιστα αυξήθηκε λίγο. Το 2010 η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου αντιστοιχούσε στο 23,5% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, ενώ το 2014 αντιστοιχούσε στο 26%, αυξήθηκε δηλαδή κατά 2,5%. Πρακτικά, δηλαδή, ενώ τα έξοδα σε είδη παντοπωλείου περιορίστηκαν, οι υπόλοιπες δαπάνες (π.χ. είδη ένδυσης, είδη επίπλωσης, υπηρεσίες) μειώθηκαν με ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό. Η εξέλιξη αυτή είναι αναμενόμενη, καθώς τα περισσότερα από τα προϊόντα παντοπωλείου και ειδικά τα είδη διατροφής εξυπηρετούν βασικές ανάγκες του καταναλωτή και κατά συνέπεια πιο δύσκολο να περικοπούν σε περιόδους οικονομικής κρίσης.
Νέες τάσεις στην αγορά
Τα νοικοκυριά έκαναν μεγαλύτερες μειώσεις στις δαπάνες τους για εστίαση. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο 2010 με 2014 αυτές συνολικά «ψαλιδίστηκαν» κατά 31,4%.
Οι εννέα στους δέκα καταναλωτές εξοικονομούν χρήματα μέσω προσφορών και επτά στους δέκα πετυχαίνουν να γλιτώσουν το 5% της αξίας των αγορών τους.
Tα έξοδα των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου σε αξία μειώθηκαν, η δαπάνη ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών των νοικοκυριών έμεινε σταθερή και μάλιστα αυξήθηκε λίγο.
 http://www.imerisia.gr