Παρασκευή, 19 Αυγούστου 2016

Αυξήστε την καλή χοληστερίνη τρώγοντας Μεσογειακά

Όπως είναι ευρέως γνωστό άτομα με υψηλή χοληστερόλη έχουν αυξημένο κίνδυνο για ανάπτυξη καρδιαγγειακών νοσημάτων, που μπορεί να έχουν πολλαπλές παρενέργειες στα διάφορα όργανα και συστήματα του οργανισμού. Η κακή χοληστερίνη ( LDL) αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην ανάπτυξη αθηροσκλήρωσης, στηθάγχης, θρομβώσεων, εμφράγματος, εγκεφαλικού επεισοδίου. Αντιθέτως, σύμφωνα με έρευνες, η καλή χοληστερίνη (HDL) αποτελεί προστατευτικό παράγοντα έναντι των καρδιαγγειακών νοσημάτων και πρέπει οι τιμές της να είναι όσο το δυνατόν υψηλότερες ακόμα και αν αυτό σημαίνει υψηλά επίπεδα της ολικής χοληστερόλης πάνω από 200 mg/dl.

kali-xolisterini2
Το συμπέρασμα αυτό ενισχύεται από έρευνες που εξετάζουν άτομα που ζουν πέραν των 90 ετών και δεν έχουν εμφανίσει συμπτώματα καρδιακής νόσου καθώς φαίνεται ότι έχουν πολύ υψηλά επίπεδα HDL.
Με ποιους τρόπους δρα προστατευτικά η HDL καλή χοληστερίνη
* Βοηθά στην αποβολή της πρόσθετης χοληστερόλης, μεταφέροντας την πίσω στο συκώτι, το οποίο στη συνέχεια τη μεταβολίζει και την αποβάλλει διαμέσου του πεπτικού σωλήνα.
* Αποτρέπει την οξείδωση της LDL κακής χοληστερόλης, κάτι που αποτελεί σημαντικό παράγοντα της ανάπτυξης αθηροσκληρωτικών πλακών στα αγγεία.
* Συμβάλλει στην επιδιόρθωση των αγγείων δρώντας σαν αντιφλεγμονώδες.
Έτσι, όταν οι τιμές στο αίμα παραμένουν χαμηλές ο κίνδυνος για ανάπτυξη ή επιδείνωση της αθηρωμάτωσης, στένωσης των αγγείων και το σχηματισμό εν τέλει θρόμβων αίματος αυξάνει. Τι γίνεται λοιπόν όταν έχουμε διορθώσει τις τιμές της ολικής και κακής (LDL) χοληστερόλης, ενώ οι τιμές της καλής HDL χοληστερόλης παραμένουν χαμηλές; Οι γιατροί συνήθως συστήνουν μια υγιεινοδιαιτητική αγωγή που αφορά αλλαγές στο τρόπο ζωής και της διατροφής που ακολουθούμε.
kali-holisterini1
Πρώτο και σημαντικότερο παράγοντα αποτελεί η απώλεια των περιττών κιλών και η διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους. Πιο συγκεκριμένα, η απώλεια του σπλαγχνικού λίπους δηλαδή η μείωση του λίπους που εντοπίζεται στην περίμετρο της μέσης έχει φανεί ότι σχετίζεται με τα επίπεδα της HDL χοληστερόλης. Επίσης, συστήνεται η διακοπή του καπνίσματος. Η τακτική άσκηση φαίνεται να έχει θετική επίδραση στην αύξηση της HDL. Μάλιστα φαίνεται ότι αυτές οι αλλαγές έχουν καλύτερη επίδραση και από αυτή των φαρμάκων όταν αναφερόμαστε καθαρά στην καλή χοληστερίνη.
Όσον αφορά στην διατροφή όλοι οι επιστήμονες υγείας, γιατροί και διαιτολόγοι συστήνουν το μεσογειακό πρότυπο διατροφής ως το πλέον ενδεδειγμένο. Ποια όμως είναι τα κύρια στοιχεία της Μεσογειακής διατροφής που συμβάλλουν στην αύξηση των επιπέδων της καλής HDL χοληστερόλης;
kali-holisterini
* Η κατανάλωση ψαριών πλούσιων σε ω-3 λιπαρά οξέα.
* Η αποφυγή κορεσμένων λιπαρών από πλήρη γαλακτοκομικά και παχιά κρέατα.
* Η αποφυγή τρανς λιπαρών από υδρογονομένα φυτικά λάδια λόγω τηγανίσματος και κατανάλωσης έτοιμων, προτηγανισμένων σνακ.
* Η αποφυγή απλών υδατανθράκων από ζάχαρη, γλυκά, επεξεργασμένα δημητριακά
* Η αύξηση της πρόσληψης φυτικών ινών από φρούτα, λαχανικά και όσπρια.
* Η μέτρια κατανάλωση κόκκινου κρασιού.
kopela-pou-trwei-salata
Βέβαια σε σπάνιες περιπτώσεις κληρονομικοί παράγοντες δυσκολεύουν την άνοδο της καλής χοληστερόλης μέσω αλλαγών στον τρόπο ζωής. Σε τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν φάρμακα που μπορούν να βοηθήσουν και θα πρέπει να συμβουλευτείτε το γιατρό σας. Παρ’ όλα αυτά μια σωστή διατροφή σίγουρα θα ενισχύσει τη δράση του φαρμάκου και θα σας εξασφαλίσει ένα ισχυρό ανοσοποιητικό και αντιοξειδωτικό σύστημα, που θα μπορέσει να καταπολεμήσει και άλλους παράγοντες που σχετίζονται με την υγεία της καρδιά.
   
http://www.olivemagazine.gr